SISTEM PENGURUSAN KUALITI
Tahniah diucapkan kepada semua staf dan ahli Jawatankuasa ISO PPKK & ILKKM (Pergigian) Georgetown.
Sukacita dimaklumkan, Pusat Pergigian Kanak- Kanak & Institut Latihan Kementerian Kesihatan Malaysia (Pergigian) Georgetown telah berjaya mendapat perlanjutan persijilan semula MS ISO 9001:2015 Sistem Pengurusan Kualiti (SPK) bermula dari 19 Januari 2022 sehingga 18 Januari 2025 daripada CI International Sdn. Bhd.
Audit Pensijilan Semula ini telah dijalankan pada tahun lalu iaitu pada 20 Oktober 2021 sehingga 22 Oktober 2021 oleh dua juruaudit berpengalaman dari pihak CI International Certification Sdn Bhd yang terdiri daripada Ketua Juruaudit Puan Norliza binti Sadrek dan Puan Sharifah binti Sulaiman. Semoga pencapaian ini dapat memberi rangsangan positif kepada semua personel untuk meningkatkan lagi kualiti perkhidmatan dan latihan di institusi ini.
INOVASI KREATIF
Program pembudayaan inovasi kreatif telah diterapkan di institusi ini dari awal penubuhannya lagi. Namun bagaimanapun, aktiviti-aktiviti inovasi kreatif telah giat aktif, mengambil bahagian dalam pertandingan di peringkat Program Kesihatan Pergigian, Kementerian Kesihatan Malaysia bermula tahun 2021.
Aktiviti Tahunan Inovasi Kreatif
- Taklimat pengenalan kepada inovasi kreatif.
- Bengkel dalaman/luaran.
- Menghasilkan produk/proses/teknologi inovasi kreatif beserta laporan dan kertas kerja.
- Mengambil bahagian dalam pertandingan/konvensyen yang dianjurkan mana-mana pihak berkaitan.
Strategi
- Memastikan pembudayaan inovasi kreatif berjalan sepanjang tahun di peringkat institusi.
- Memastikan projek inovasi kreatif dihasilkan untuk menambahbaik perkhidmatan institusi.
Aktiviti Inovasi
PROGRAM KEPASTIAN KUALITI (QAP)
Objektif Kementerian Kesihatan Malaysia
Objektif KKM adalah untuk membantu seseorang mencapai , mengekalkan satu taraf kesihatan bagi membolehkan menjalaankan kehidupan ekonomi dan sosial yang produktif.
Hal ini boleh dicapai dengan menyediakan perkhidmatan penggalakan, pencegahan, rawatan dan pemulihan yang cekap, sesuai dan berkesan dengan memberikan penekanan kepada golongan yang kurang bernasib baik.
Objektif Program Kesihatan Pergigian Malaysia
Untuk meningkatkan taraf kesihatan pergigian penduduk melalui penyediaan perkhidmatan pergigian pencegahan, promotif, kuratif dan pemulihan, dengan penekanan khusus diberikan kepada kumpulan keutamaan yang dikenal pasti supaya status kesihatan pergigian negara akan sentiasa selaras dengan kemajuan ekonomi sosial negara.
National Indicator Approach (NIA)
PETUNJUK | SASARAN |
Peratusan murid sekolah mengekalkan status tidak perlu rawatan (TPR)
|
>65% > 70% |
Peratusan ketidakakuran tahap fluorida optimum pada titik retikulasi
|
≤25% ≤7% |
District Specific Approach (DSA)
PETUNJUK | SASARAN |
|
100% |
|
>65% > 70% |
|
> 80% |
KEY PERFORMANCE INDICATOR (KPI)
Petunjuk Prestasi Utama
-
Peratus murid 12 tahun bebas penyakit karies gigi
PETUNJUK | SASARAN |
|
>25% |
|
>22 |
|
> 60% |
|
> 20% |
|
> 75% |
|
> 15% |
|
> 45% |
|
> 71% |
|
> 61% |
|
> 70% |
|
> 15% |
|
> 85% |
|
> 20% |
|
12 bahan PKP yang mendapat sekurang-kurangnya (10)share dalam setahun |
|
> 75% |
|
> 80% |
|
> 85% |
|
> 75% |
|
> 90% |
|
≥ 90% |
|
≥ 100% ( semua negeri) >95% (kebangsaan) |
|
> 95% |
|
> 95% |
|
> 95% |
Pengumpulan Laporan
Semua Laporan perlu dihantar ke Program Kesihatan Pergigian , Kementerian Kesihatan Malaysia mengikut jadual yang di tetapkan secara sukuan:-
- 3 bulan ( Jan- Mac)
- 6 bulan ( Jan- Jun)
- 9 bulan ( Jan- September)
- 12 bulan ( Jan- Disember)
KAJIAN KEPUASAN PELANGGAN
PPKK & ILKKM (Pergigian) komited dalam memberikan perkhidmatan yang terbaik buat pelanggan kami.Kajian ini dijalankan mengikut kumpulan sasaran secara berterusan di PPKK & ILKKM (Pergigian) bagi menilai tahap kepuasan pelanggan luaran dan dalaman terhadap pengurusan dan perkhidmatan pergigian yang diberi.Kajian ini dijalankan agar penambahbaikan berterusan bagi perkhidmatan pergigian yang disediakan tercapai. Hasil kajian akan dibentangkan dalam Mesyuarat Kajian Semula Pengurusan (MKSP) pada peringkat institusi untuk perbincangan tindakan pembetulan / penambahbaikan dari semasa ke semasa.
Kategori Pelanggan
Luaran
- Pesakit Luar
- Pegawai Pergigian Daerah (Stakeholders)
- Murid Sekolah
- Ibu Bapa/ Penjaga
- Guru Sekolah
Dalaman
- Staf
- Pelatih
Borang Kajian
PATIENT SAFETY GOALS 2.0
- Malaysian patient Safety Goals telah diperkenalkan untuk mencabar dan memberi motivasi kepada organisasi penjagaan kesihatan di Malaysia dalam meningkatkan keselamatan pesakit.
- Patient Safety Goals akan dipantau oleh jawatankuasa JKKP di PPKK & ILKKM (P) dengan tujuan utama untuk memastikan keselamatan pesakit dijaga.
Philosophy Of Malaysian Patient Safety Goals
- “Primum non nocere (First do no harm)”.
- “Patient safety should be given a prime importance in healthcare”.
- “Preventable adverse event should be avoided at all costs”.
Goals
- Medication Safety
“Medication Without Harm”
-Zero Medication Error Related to Severe Harm or Death - Patient Fall Prevention
- Correct Patient Identification
-Zero Number of Incidents Caused by Wrong Patient Being Identified
Medication Without Harm
- Membangun dan meningkatkan dasar dan garis panduan yang berkaitan dengan keselamatan penggunaan ubat-ubatan.
- Memantau dan tingkatkan sistem pengurusan dan amalan perubatan.
Patient Fall Prevention
- Mewujudkan kesedaran tentang kepentingan Patient Fall Prevention kepada kakitangan, pesakit dan ahli keluarga.
- Perbincangan antara kakitangan tentang strategi pengurangan risiko untuk mencegah Patient Fall.
- Menjadikan persekitaran lebih selamat untuk mengurangkan risiko Patient Fall.
Correct Patient Identification
- Melaksanakan penggunaan sekurang-kurangnya dua identifiers (cth: Nama penuh pesakit, No Pendaftaran atau Nombor Kad Pengenalan) sebelum menjalankan prosedur atau rawatan.
- Siasat dan laporkan insiden yang melibatkan Wrong Patient Identification menggunakan Sistem Pembelajaran & Laporan Kejadian Insiden.
Pemantauan
- Pemantauan secara berterusan akan dijalankan pada setiap bulan di institusi ini mengikut Malaysian Patient Safety Goals 2.0 dan dilaporkan ke Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM).
- Sesi kesedaran dan kursus akan dijalankan setiap tahun di institusi untuk kakitangan pergigian mengenai Patient Safety Goals baharu atau terkini
KESELAMATAN DAN KESIHATAN PEKERJAAN
Pengenalan
Penubuhan jawatankuasa Keselamatan & Kesihatan Pekerja (JKKP) di PPKK & ILKKM(P) adalah untuk memastikan persekitaran kerja yang selamat dan sihat yang kondusif kepada pekerja semasa bekerja serta memenuhi keperluan garis panduan yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM).
Untuk mencapai objektif ini, jawatankuasa OSHA memastikan semua kakitangan pergigian institusi ini mematuhi garis panduan yang merangkumi Keselamatan dan Kesihatan dalam amalan pergigian.
Garis Panduan
- Guidelines On Infection Control In Dental Practice 2017
- Guidelines For Occupational Safety and Health n the Dental Laboratory 2nd Edition
- Guidelines On Radiation Safety In Dentistry 2010
- Methods Of Disposal Of Hypodermic Needles 2013
- Guidelines Position Statement On The Use Of Dental Amalgam 2020
- Garis Panduan Pengurusan COVID-19 di Malaysia No.5/2020
- Malaysian Patient Safety Goals 2.0
Pemantauan
- Audit klinikal keselamatan dan kesihatan akan diadakan setiap tahun di institusi ini dengan menggunakan senarai semak JKKP yang dikeluarkan oleh Kementerian Kesihatan (KKM) dengan skala wajaran.
- Sesi kesedaran dan Kursus akan dijalankan setiap tahun di institusi untuk kakitangan pergigian mengenai garis panduan baharu atau terkini.
EKOSISTEM KONDUSIF SEKTOR AWAM (EKSA)
Pengenalan
- Diperkenalkan mulai Januari 2014 sebagai inisiatif penjenamaan semula Amalan 5S Sektor Awam oleh pihak MAMPU dengan mengambil kira keperluan bagi mengetengahkan persekitaran tempat kerja yang berkualiti dan kondusif supaya lebih relevan kepada jabatan/agensi sektor awam.
- Langkah penjenamaan semula ini difikirkan sesuai dan seiring dengan perubahan dan kehendak semasa untuk meningkatkan prestasi dan daya saing organisasi di samping menyemarakkan lagi budaya kreatif dan inovatif dalam kalangan warga PPKK & ILKKM (P) Georgetown
- Audit pensijilan EKSA akan dijalankan setiap dua tahun sekali dan audit pensijilan EKSA yang terdekat akan diadakan pada bulan Oktober 2022.
Objektif EKSA
- Mewujudkan persekitaran kerja yang selamat, bersih, kemas dan selesa pada setiap masa.
- Membantu meningkatkan disiplin diri dan semangat kerja berpasukan di kalangan warga PPKK & ILKKM (Pergigian).
- Membantu meningkatkan tahap kepuasan pelanggan terhadap perkhidmatan dan latihan yang ditawarkan.
Logo EKSA
Sijil Pengiktirafan EKSA
Pengwujudan Zon EKSA
- Perkhidmatan
- Latihan JP
- Latihan JT
- Latihan PPP
- Latihan Pos Basik
- Pengurusan
Aktiviti EKSA
Staf sedang melaksanakan EKSA di lokasi Stor Alat Tulis | Sudut Go Green di Unit Promosi Kesihatan Pergigian mengikut ciri - ciri yang ditetapkan mengikut Panduan EKSA |
Staf sedang melaksanakan EKSA di lokasi Bilik Pos Basik | Pelatih sedang melaksanakan gotong-royong EKSA di Bilik Teknik Pergigian Operatif |