Pusat Pergigian Kanak-kanak & ILKKM (Pergigian) Georgertown turut menyediakan perkhidmatan penjagaan kesihatan pergigian kepada masyarakat sekitar. Perkhidmatan yang disediakan ialah Penjagaan Kesihatan Pergigian Primer dan Kepakaran (Ortodontik sahaja).
Aktiviti-aktiviti perkhidmatan yang dirancang dan dilaksanakan adalah selari dengan matlamat Pelan Strategik KKM dan Pelan Tindakan dirangka oleh Program Kesihatan Pergigian KKM.
2.1 Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Primer
Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Primer dilaksanakan kepada kumpulan sasar yang terdiri dari 'toddler', kanak-kanak prasekolah, pelajar Sekolah Rendah & Menengah, ibu mengandung, Kanak-kanak Istimewa, dewasa dan warga emas.
2.1.1 Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Kanak-kanak Prasekolah
Penjagaan kesihatan pergigian kanak-kanak Pra Sekolah meliputi kanak-kanak berusia 0-4 tahun (kanak-kanak taska) dan kanak berusia 5-6 tahun (kanak-kanak tadika & prasekolah) di sekitar Daerah Timur Laut, Pulau Pinang.
Objektif perkhidmatan secara khususnya adalah bagi memastikan kanak-kanak bebas penyakit pergigian dan mencapai tahap kesihatan pergigian yang optimum; dan secara amnya bagi memastikan kanak-kanak menjalani kualiti hidup yang lebih baik.
Lawatan ke taska / tadika diadakan sebanyak 2 kali setahun bagi menjalankan pemeriksaan pergigian dan aktiviti penggalakan kesihatan pergigian. Rawatan pencegahan serta rawatan pergigian klinikal akan diberi mengikut keperluan. Aktiviti-aktiviti di atas dilaksanakan oleh Juruterapi Pergigian terlatih.
2.1.2 Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Murid Sekolah
Penjagaan kesihatan pergigian murid sekolah meliputi murid Sekolah Rendah (berusia 7-12 tahun) dan murid Sekolah Menengah (13-17 tahun) di sekitar Daerah Timur Laut, Pulau Pinang.Perkhidmatan ini dilaksanakan secara incremental, sistematik dan komprehensif melalui Pasukan Pergigian Bergerak (lawatan ke sekolah berdasarkan Penilaian Risiko Sekolah) dan perkhidmatan ‘shuttle’ (rawatan di institusi).
Objektif perkhidmatan ialah memastikan murid sekolah bebas penyakit pergigian dan mencapai tahap kesihatan pergigian yang optimum agar dapat menjalani kehidupan yang lebih berkualiti.Perkhidmatan di atas dijalankan oleh Pegawai Pergigian, Juruterapi Pergigian dan anggota sokongan yang lain. Bagi tujuan latihan di institusi, rawatan dijalankan oleh oleh pelatih di bawah pemantauan dan seliaan Pegawai Pergigian, Pengajar dan Instruktur Klinikal (Juruterapi Pergigian Terlatih).
2.1.3 Pencegahan Klinikal
Aktiviti pencegahan klinikal dilaksanakan bagi mencegah kejadian gigi berlubang (karies) di kalangan kanak-kanak. Antara inisatif yang dilaksanakan ialah:
-
- Sapuan Fluorida
- Pengapan Fisur
- Preventive Resin Restoration (PRR)
yang dilakukan mengikut penilaian risiko karies selari dengan Garis Panduan CPPC (Clinical Preventive Program For Caries).
2.1.4 Penggalakan Kesihatan Pergigian
Aktiviti Penggalakan Kesihatan Pergigian bertujuan memperkasakan individu, keluarga dan komuniti (dari segi pengetahuan dan kemahiran) agar berupaya menjaga kesihatan pergigian diri sendiri serta orang lain di bawah jagaannya ke arah mencapai tahap kesihatan pergigian yang lebih baik
Pelbagai aktiviti yang dirancang dan dilaksanakan mengikut kumpulan sasar bagi memastikan mesej Kesihatan Pergigian disampaikan secara berkesan melalui:
-
- Pendidikan Kesihatan Pergigian (semua kumpulan sasar)
- Intervensi Berhenti Merokok ( murid sekolah)
- Berus Gigi Berkesan-BEGIN (murid sekolah)
- Bengkel Kesihatah Pergigian Untuk Guru Sekolah & Prasekolah
- Minggu Promosi Kesihatan Pergigian (MPKP)
- Minggu Kanser Mulut (MCAW)
- Kempen Pemeriksaan Gigi Sekurang-kurangnya Sekali Setahun (PEPS1S), kolaborasi bersama agensi luar dan lain-lain.
- Klinik Pergigian Mesra Promosi (KPMP)
2.1.5 Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Ibu Mengandung
Institusi ini turut melaksanakan perkhidmatan kesihatan pergigian kepada ibu-ibu mengandung untuk memastikan tahap kesihatan pergigian yang optima sepanjang tempoh mengandung. Pemeriksaan pergigian akan dilakukan dan rawatan yang sewajarnya akan diberi.
Ibu Mengandung dinasihatkan membawa Buku Pemeriksaan Ibu dari Hospital / Klinik Kesihatan Kerajaan.
2.1.6 Perkhidmatan Pergigian Pesakit Luar
Perkhidmatan Kesihatan Pergigian untuk pesakit luar disediakan berdasarkan kepada keperluan dan permintaan. Pemeriksaan pergigian dan rawatan pergigian yang sewajarnya akan diberikan mengikut kesesuaian. Kes-kes kompleks yang memerlukan khidmat kepakaran akan dirujuk kepada pakar pergigian untuk rawatan lanjut.
Institusi ini dilengkapi dengan bilik-bilik rawatan dan peralatan pergigian yang berteknologi sesuai untuk memberi perkhidmatan pergigian yang optimum kepada orang awam mengikut jadual Klinik Pesakit Luar yang telah ditetapkan.
Perkhidmatan Pesakit Luar dijalankan oleh personel pergigian terlatih yang terdiri dari Pegawai Pergigian, Juruterapi Pergigian, Juruteknologi Pergigian Pembantu Pembedahan Pergigian & Pembantu Perawatan Kesihatan.
2.1.7 Penjagaan Kesihatan Pergigian Warga Emas
Program ini disasarkan kepada warga emas bertujuan untuk meningkatkan tahap kesihatan pergigian khasnya dan kualiti kehidupan warga emas amnya.
Program yang dijalankan berbentuk pemeriksaan pergigian, rawatan serta kempen kesedaran kesihatan pergigian dan amalan penjagaan kendiri yang bersesuaian kepada warga emas termasuk penjaga.
Perkhidmatan Kesihatan Pergigian Yang Disediakan
a.Pemeriksaan pergigian
b.Pendidikan kesihatan pergigian
c.Penskaleran
d.Sapuan fluorida
e.Pengapan fisur
f.Tampalan sementara
g.Tampalan gigi desidus / gigi kekal
h.Rawatan saluran akar ( endodontik )
i.Cabutan gigi
j.Pembedahan kecil mulut
k.Pembuatan gigi palsu penuh / sebahagian
2.2 Perkhidmatan Kepakaran
2.2.1 Kepakaran Ortodontik
Institusi ini turut menyediakan perkhidmatan Kepakaran Ortodontik bagi meluruskan gigi-gigi yang tumbuh secara tidak sekata. Kes-kes yang akan dirawat perlulah menjalani pemeriksaan pergigian oleh Pegawai Pergigian terlebih dahulu sebelum dirujuk ke Unit Ortodontik.
Perkhidmatan Kepakaran Ortodontik diketuai oleh seorang Pakar Ortodontik terlatih dan dibantu oleh personel pergigian yang lain.
2.3 Prasarana